Nieuwsbericht |Ondernemend Den Haag pitcht werkloze jongeren de hoogte in…

Jongeren in de Lift

Kleinschaligheid kan tot grootse resultaten leiden. Dat blijkt wel uit Jongeren in de Lift, een uniek samenwerkingsproject van Stichting Boschuysen, MKB Den Haag en Werkgeversservicepunt Den Haag (WSP Den Haag). Via informele netwerkbijeenkomsten krijgen jongeren op zoek naar werk de kans om zichzelf te pitchen voor ondernemers en bedrijven.

Fotografie: Bas Kijzers

Fotografie: Bas Kijzers

“Stichting Boschuysen zet zich al 450 jaar in voor jongeren”, aldus Willem Greving projectleider van de Toekomst Den Haag, een project van de stichting. “Vanuit de Toekomst wordt de samenwerking gestimuleerd tussen het Werkgeversservicepunt, werkgevers en de jeugdzorg. Wij willen kansen creëren voor jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt.” De stichting nam samen met MKB Den Haag en de Haagse ambassadeur Aanpak Jeugdwerkloosheid (Jane Kuldipsingh) het initiatief om te kijken hoe werkloze jongeren in de residentie op weg geholpen kunnen worden.

Betrokkenheid

“Het bijzondere is dat Jongeren in de Lift echt een initiatief is vanuit de stad”, vertelt Martijn Middelkamp, manager WSP Den Haag. “Veel ondernemers en organisaties hebben een enorme betrokkenheid met jeugdwerkloosheid en dat juichen we als gemeente natuurlijk toe. Het Werkgeversservicepunt heeft het idee daarom meteen omarmd.” WSP Den Haag koppelde werkloze jongeren die graag aan de slag willen aan de Toekomst.

 

Samenwerken

“Jongeren in de Lift is echt een co-creatie van bovengenoemde instellingen; ieder vervult vanuit zijn eigen expertise en netwerk een essentiële rol”, vervolgt Middelkamp. “Wil je daadwerkelijk iets bereiken, dan is samenwerken cruciaal.”

De kleinschaligheid draagt bij aan het succes van het project. “Doordat we de bijeenkomsten informeel en klein houden, worden kwalitatief goede contacten gelegd”, vult Kim Schofaerts , bestuurslid van MKB Den Haag aan. “Maximaal tien jongeren presenteren zich aan verschillende bedrijven uit de regio waarbij zij gepitcht worden door deze enthousiaste ondernemers. En dat werkt.” De jongeren worden door WSP Den Haag voorbereid en leren hoe zij hun kwaliteiten het beste over het voetlicht kunnen brengen.

En als niet direct een match ontstaat, worden er visitekaartjes en cv’s afgegeven. Het kan immers best zo zijn dat een ondernemer binnen zijn eigen netwerk een collega heeft met een passende functie.

 

Doorzetten

Een van die jongeren die nu aan het werk is dankzij het project, is Alexandre Flanders. De 23-jarige wil graag verder in de financiële administratie. Hij kreeg een leerwerktraject aangeboden en werkte zes maanden bij VDH Bestuurszaken om het archief te digitaliseren en in de administratie. “Ik ben ontzettend blij met de kans die ik heb gekregen”, vertelt Alexandre. “Via Willem Greving kwam ik bij VDH terecht en zo kwam ik weer in contact met WSP Den Haag.” Onlangs is hij aan de slag gegaan bij een IFSAudiovisueel met – als dit ook weer goed gaat – een vast contract in het verschiet. Alexandre wil andere jongeren nog wel een tip meegeven: “Zet door, óók als het even tegenzit. Want als je echt wilt, lukt het!”

(Bron: Business Haaglanden oktober 2014, pag. 31; Tekst: Irene de Muralt)

 

468 ad