Interview | Farshad Khan zet werkzoekende jongeren in de lift

Jongeren in de Lift, vrijdag 6 november 2015. Het project Jongeren in de Lift, waarbij jongeren in contact worden gebracht met werkgevers is een steeds groter succes. Eén van de belangrijke krachten achter dit project is Farshad Khan. DenHaagDirect sprak met hem over het project, zijn drijfveren en zijn achtergrond.

Om te beginnen bij het begin, wat is Jongeren in de Lift voor een project?

Het is een project van MKB Den Haag, Werkgeversservicepunt van de gemeente Den Haag en project De Toekomst van stichting Boschuysen. Het doel is om jongeren die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt in contact te brengen met werkgevers uit het MKB. De jongeren hebben bijvoorbeeld een niet-afgeronde opleiding, zijn de Nederlandse taal niet goed machtig of zijn door persoonlijke omstandigheden lange tijd werkloos. De bedoeling is om hen een zetje in de goede richting te geven, op weg naar werk, school of stage.

En hoe doen jullie dat precies?

Wij organiseren een netwerkbijeenkomst waarbij we een groep werkgevers en jongeren uitnodigen en met elkaar laten netwerken. Deze groep jongeren heeft vaak geen netwerk waardoor ze moeilijk aan werk kunnen komen. Dat netwerk is precies wat werkgevers kunnen bieden. Werkgevers hoeven dus ook niet met een vacature aan te komen; ze kunnen jongeren ook in contact brengen met iemand die zij kennen. Daarnaast bereiden we de jongeren voor op de avond door ze te laten oefenen met het geven van een pitch, hun cv te pimpen en een social media training te geven.

Op de avond zelf wordt de werkgever gevraagd een jongere met wie zij hebben gesproken te pitchen. Dat stimuleert echt hun zelfvertrouwen. Voor hen is praten met een werkgever vaak ook al een hele stap.

En dan?

Aan het eind van zo’n avond worden er afspraken gemaakt met jongeren en werkgevers over wat ze gaan doen en hoe ze dat gaan aanpakken. We zorgen voor een follow- up, wat betekent dat we gaan nabellen om te kijken wat de afspraken hebben opgeleverd.

jongeren-in-de-lift-in-de-boot

Jongeren in de Lift tijdens Jazzin’ de Gracht.

Wat heb je zelf hiervoor gedaan?

Ik was manager bij de McDonalds maar kreeg de kans op trainer en speler te worden in het Nieuw- Zeelandse cricket team. Dat was echt een geweldige kans voor me, dus zegde ik mijn baan op en ging op avontuur. Maar na een paar maanden liep ik een rugblessure op en kon niet meer verder spelen. Terug in Nederland had ik natuurlijk geen werk meer, en kwam bij het UWV terecht. Daar waren ze vanuit het Werkgevers Servicepunt en MKB Den Haag bezig met een project om jongeren bij hun in het bedrijf een kans te geven. Zodoende ben ik erin gerold en betrokken geraakt bij Jongeren in de Lift. Het bleek zo’n groot succes dat ze nu mij hebben aangenomen om er full -time project manager van te zijn.

Wat is je doel voor de komende tijd bij Jongeren in de Lift?

Het concept van Jongeren in de Lift wordt steeds vaker overgenomen door andere bedrijven en op verschillende manieren uitgevoerd. We hebben bijvoorbeeld een variant georganiseerd tijdens Jazz in de Gracht waarin er op een boot werd genetwerkt, of in de lift van het stadhuis met letterlijk een elevatorpitch, waarbij jongeren in de lift naar boven en beneden kennis maakten met een werkgever.  T-Mobile wil graag het concept inzetten en wethouder Baldewsingh wil Jongeren in de Lift naar verschillende wijken in Den Haag uitrollen. Ook andere gemeenten hebben al interesse getoond. Als verschillende partijen samenwerken kun je echt heel veel mooie dingen bereiken.

Heb je nog een laatste tip voor werkloze jongeren?

Kijk vooral naar je netwerk. Kijk wie je al kent en wat die mensen doen. En meld je natuurlijk aan voor Jongeren in de Lift!

468 ad